Strona domowa

Monika Dêbicka, Paulina Dzikowska

ZAJÊCIA DLA DZIECI M£ODSZYCH


JAK MIERZYMY CZAS?

Witajcie kochane przedszkolaki! :)

Mam nadziejê, ¿e jeste¶cie wyspani i gotowi do zabawy. Wczoraj dowiedzieli¶cie siê, jakie mamy pory roku, a dzisiaj dowiecie siê: Jak mierzymy czas? Czas to nie tylko zegar i godziny, ale czas to równie¿ dni tygodnia, miesi±ce, lata oraz pory roku. Wiecie ju¿, jakie mamy pory roku. Ale czy wiecie, ¿e ka¿dej porze roku przyporz±dkowane s± miesi±ce? Aby¶cie bli¿ej poznali wszystkie miesi±ce zapraszam do wys³uchania piosenki pt. ? Pory roku i miesi±ce?:

 

https://youtu.be/vF-f4pSW9zk

 

S³owa piosenki

                                                                                                                                                                                                 

  1. Styczeñ mrozi mocno nos,

    w lutym przyda³by siê koc.

    W marcu jak w garncu wstaje siê,

    w kwietniu czasem spadnie deszcz.

Ref: To s± naszego roku miesi±ce,

       wszystkie s± inne, ciep³e, zimne, gor±ce.

       Gdy ¶wiat prawdziwy, a jakby na niby,

       Czas wiosny, czas lata, jesieni i zimy.

  1. Maj kwitnie wiosna nam,

       w czerwcu siê o¿ywia sad.

      W lipcu wakacje i woja¿e,

      w sierpniu na wrotki i na pla¿e.

Ref: To s± nasze roku miesi±ce,

        wszystkie s± inne ciep³e, zimne, gor±ce.

        Gdy ¶wiat prawdziwy, a jakby na niby,

         czas wiosny , czas lata, jesieni i zimy.

  1. Wrzesieñ ju¿ do szko³y czas,

    pa¼dziernik przyja¼ni nowych czas.

    Listopad li¶æmi siê zapowiada,

    A grudzieñ ¶wiêta i ¶nie¿na zabawa.

Brawa!!! Mam nadzieje, ¿e uwa¿nie s³uchali¶cie piosenki i bêdziecie umieli z pomoc± rodziców udzieliæ odpowiedzi na moje pytania. Oto one:

  • Jakie pory roku ma ca³y rok?
  • Jak± obecnie mamy porê roku?
  • W jakie kolory ubra³y siê pory roku? ( popatrz na obrazek)
  • Z pomoc± rodziców proszê wymieñcie kolejno miesi±ce.
  • W jakim miesi±cu obchodzisz urodziny?

¦wietna praca, z pewno¶ci± doskonale poradzili¶cie sobie z tym zadaniem.

  1. My¶lê, ¿e pora siê poruszaæ. Zapro¶cie do wspólnej zabawy rodzeñstwo, rodziców. Dziecko porusza siê swobodnie po pokoju. Na has³o wiosna- przynosi rzecz w kolorze zielonym, lato-rzecz w kolorze ¿ó³tym, jesieñ ? rzecz w kolorze czerwonym oraz zima-rzecz w kolorze niebiskim. Mam nadzieje, ¿e dobrze siê bawili¶cie.
  2. Kolejnym Waszym zadaniem bêdzie wskazanie paluszkiem lub po³±czenie kredk± symbolu pory roku do odpowiedniego ubrania.
  1. Wiemy, ¿e czas to pory roku, miesi±ce oraz dni tygodnia. Zapraszam do zabawy ruchowej razem z dniami tygodnia a jest ich a¿ siedem.

Gimnastyka dni tygodnia- zabawa ruchowa

Gimnastyka-dobra sprawa,

co dzieñ wszystkim rado¶æ sprawia.

Gdy poniedzia³ek siê zaczyna,

trening tydzieñ rozpoczyna.

We wtorek dwa podskoki,

¶roda lubi kroki w boki.

Czwartek krêci dwa kó³eczka,

no a w pi±tek jaskó³eczka.

A w sobotê szybko dwa przysiady,

a niedziela robi ¶lady.

I tak przez tydzieñ ca³y ,

dni tygodnia wci±¿ szala³y.

  1. Kochane przedszkolaki, a teraz rozlu¼nijmy swoj± buziê æwiczeniami logopedycznymi, powtarzaj±c za zwierzêtami.

Na zakoñczenie dzisiejszej zabawy praca plastyczna. Bêd± nam potrzebne: farby ( kolor ¿ó³ty, zielony, czerwony), wata, klej, kartka A4, patyczki do uszu.  Popro¶cie rodziców, aby Wam wydrukowali lub narysowali na kartce drzewo. Nastêpnie umoczcie jeden patyczek w kolorze zielonym i postemplujcie czê¶æ drzew. Tak po kolei ka¿dy kolor wraz z ka¿d± czê¶ci± drzewa (zielony, ¿ó³ty, czerwony). Na koniec w ostatniej czê¶ci drzewa przyklejcie watê. Gratulujê, zrobili¶cie piêkn± pracê plastyczn± pt. ? Drzewo ? pory roku ?.

DZIÊKUJÊ KOCHANI ZA DZISIEJSZE ZAJÊCIA :)

? DRZEWO- PORY ROKU?

 

BARDZO £ADNA PRACA

 

ZAJÊCIA DLA DZIECI STARSZYCH


 

WITAJCIE KOCHANE DZIECI

DZISIAJ ZAPOWIADAJ¡ SIÊ BARDZO CIEKAWE ZAJÊCIA, DOWIEMY SIÊ CO TO JEST CZAS I W JAKI SPOSÓB MO¯EMY GO MIERZYÆ. GOTOWI? TO ZACZYNAMY

  1. Ka¿dy chce siê czuæ bezpiecznie w swoim otoczeniu. Bezpiecznie czujemy siê wtedy, gdy wszystko dooko³a jest przewidywalne. Gdy cz³owiek u¶wiadomi³ sobie, ¿e w przyrodzie istniej± zjawiska, które nastêpuj± po sobie, wówczas zacz±³ je badaæ. Pierwszym obserwowanym zjawiskiem by³o nastêpowanie po sobie dni i nocy. Ich obserwacje ju¿ w staro¿ytno¶ci wskazywa³y, ¿e rytm ten zmienia siê w zale¿no¶ci od pór roku ? innych zjawisk, które równie¿ wystêpuj± cyklicznie. Przyjrzyjmy siê zatem sposobom obserwacji up³ywaj±cego czasu. PROSZÊ ABY¦CIE NAZWALI PRZEDMIOTY NA OBRAZKACH I OKRE¦LILI DO CZEGO ONE S£U¯¡?

  1. CZY WIECIE, ¯E DNI TYGODNIA RÓWNIE¯ S£U¯¡ NAM DO ODMIERZANIA CZASU. PROSZÊ, ABY¦CIE TERAZ WYMIENILI JE WSZYSTKIE I OKRESLILI ICH LICZBÊ.

WSPANIALE WAM POSZ£O, DLATEGO TERAZ TROSZKÊ SIÊ PORUSZAMY PRZY RYMOWANCE O DNIACH TYGODNIA. POWTARZAJCIE ZA PROWADZ¡CYM I WYKONUJCIE CZYNNO¦CI WYMIENIONE W RYMOWANCE.

 

W PONIEDZIA£EK W GÓRÊ HOP HOP

WTOREK KROCZEK W TY£ I W BOK

OBRÓT TO NADESZ£A ¦RODA

W CZWARTEK PRZYSIAD DODAJ

W PI¡TEK LEÆ W DAL SAMOLOTEM

M£YNKI KRÊÆ W SOBOTÊ

A W NIEDZIELE DYSKOTEKA

 

  1. TERAZ MAM DLA WAS TRUDN¡ ZAGADKÊ- POWIEDZCIE MI CO TO JEST ROK?

PRAWID£OWA ODPOWIED¬ TO CZAS W JAKIM ZIEMIA OKR¡¯A S£OÑCE.

CIEKAWOSTKA DLA DOCIEKLIWYCH, I¯ TEN CZAS WYNOSI 365 DNI.

JAK MY¦LICIE CZY TO D£UGO? TO BARDZO D£UGO, WYOBRA¬CIE SOBIE, I¯ W KA¯DYM ROKU MUSIMY ZMIE¦CIÆ CZTERY PORY ROKU- PROSZÊ, ABY¦CIE MI JE WYMIENILI I OKRESLILI ILE ICH JEST

W KA¯DM ROKU MUSIMY RÓWNIE¯ ZMIE¦CIÆ MIESI¡CE- ILE MAMY MIESIÊCY? WYMIEÑCIE JE

NA KONIEC W KA¯DYM MIESI¡CU MUSIMY ZMIE¦Æ TYGODNIE. POWIEDZCIE MI Z ILU DNI SK£ADA SIÊ TYDZIEÑ I WYMIEÑCIE WSZYSTKIE DNI PO KOLEI. JAKIE DNI NAZYWAMY WEEKENDEM I CZYM RÓ¯NI¡ SIÊ ONE OD POZOSTA£YCH.

NA ZAKOÑCZENIE TEGO ÆWICZENIA PROSZÊ ABY¦CIE ZAZNACZY£Y NA OBRAZKU JAK¡ MAMY PORÊ ROKU, MIESI¡C ORAZ DZIEÑ TYGODNIA

  1. TERAZ ZAPRASZAM WAS DO ZABAWY RUCHOWEJ ?ZEGAR BIJE?, PROSZÊ ABY¦CIE NA¦LADOWALI RUCHY PANI Z EKRANU

https://www.youtube.com/watch?v=MJXsi9A5oeE

  1. ODPOCZNIJMY TROSZECZKÊ I WYS£UCHAJMY OPOWIADANIA PROFESORA CIEKWSKIEGO

 ?Profesor Ciekawski zapoznaje dzieci z ró¿nymi sposobami mierzenia czasu?.
Ledwo zd±¿y³em na spotkanie z Wami! Noszê zegarek, ci±gle siê spieszê, ale nigdy nie mogê zd±¿yæ! Czy ludzie zawsze mierzyli czas i tak strasznie siê spó¼niali... Chyba nie. A jak to by³o kiedy¶? Pos³uchajcie. Ju¿ od bardzo dawna, ludzie zdawali sobie sprawê z up³ywaj±cego czasu. Wcale go nie mierzyli, ale wiedzieli, ¿e po nocy wstaje dzieñ, a potem znowu nadchodzi pora snu i odpoczynku, czyli noc. W ci±gu dnia tak¿e zauwa¿ali up³yw godzin, bo co jaki¶ czas odczuwali g³ód. Pó¼niej, kiedy cz³owiek przesta³ wêdrowaæ z miejsca na miejsce i zacz±³ uprawiaæ ziemiê, zaobserwowa³, ¿e z up³ywem czasu s± zwi±zane du¿e, powtarzaj±ce siê zmiany w przyrodzie. My nazywamy je dzisiaj porami roku. Ka¿da pora roku wymaga innych prac na polach. Zanim zbudowano pierwszy zegar, taki, jaki znamy dzi¶, wymy¶lano przeró¿ne sposoby mierzenia czasu.
Najdawniejszym sposobem mierzenia czasu by³o wykorzystanie cienia, jaki rzuca³y nieruchome przedmioty o¶wietlone promieniami s³oñca. Móg³ to byæ cieñ drzewa, dr±ga lub nawet stoj±cego cz³owieka. D³ugo¶æ cienia przedmiotu lub cz³owieka stoj±cego w tym samym miejscu zmienia siê w zale¿no¶ci od pory dnia. Mniej wiêcej 4?5 tysiêcy lat temu pojawi³y siê w Egipcie, Babilonii, Chinach i Indiach pierwsze gnomony. By³y to wysokie s³upy lub prêty ustawione na równym, p³askim terenie. Ich cieñ przesuwaj±cy siê w ci±gu dnia po ziemi spe³nia³ rolê dzisiejszych wskazówek zegara.
W Egipcie rolê gnomona pe³ni³y obeliski. Byty to wysokie, zwê¿aj±ce siê ku górze kolumny wykute z jednego kamiennego bloku. Ozdabiano je napisami w jêzyku egipskim ? hieroglifami. Wszystkie te zegary nazywamy s³onecznymi, gdy¿ dzia³a³y tylko wtedy, gdy ¶wieci³o s³oñce. Wszyscy jednak wiemy, ¿e bywaj± pochmurne dni, kiedy to ¿aden zegar s³oneczny nie poka¿e godziny. Podobnie w nocy. Dlatego wymy¶lano coraz to inne zegary.
Wreszcie wynaleziono zegary mechaniczne, poruszane za pomoc± nakrêcanej sprê¿yny. Pocz±tkowo byty one bardzo du¿e i bardzo cenne. Umieszczano je na wie¿ach zamków lub ratuszów. Przez wiele setek lat w wiêkszo¶ci miast znajdowa³ siê jeden taki zegar. Dziêki rozwojowi techniki ka¿dy mo¿e dzi¶ mieæ w³asny zegarek i nosiæ go przy sobie, bo wa¿y on ju¿ tylko kilka gramów, a nie kilkaset ton, jak to by³o z obeliskami w staro¿ytnym Egipcie

PRZYJ¯YJCIE SIÊ OBRAZKOM I U£Ó¯CIE JE W KOLEJNO¦CI OD TYCH KTÓRE POWSTA£Y NAJWCZE¦CNIEJ DO TYCH KTÓRE WYNALEZIONO NAJPÓ¬NIEJ

NA ZAKOÑCZENIE PROSZÊ, ABY¦CIE POKOLOROWALI MANDALÊ UKAZUJ¡C¡ PORY ROKU