Strona domowa

Hanna Koz³owska, Beata Barczyk

Dzieñ dobry kochane dzieci.

Dzisiaj dowiecie siê co trzeba robiæ, ¿eby zachowaæ zdrowie. Zdrowie jest naszym ogromnym skarbem, dlatego musimy o nie dbaæ. Zale¿y ono od tego co zjadamy i czy dbamy o codzienn± aktywno¶æ czyli ruch np. spacery, zabawy na podwórku. Bardzo wa¿ne jest te¿ dbanie o higienê czyli o to, ¿eby nasze cia³o by³o czyste, zw³aszcza nasze rêce, a tak¿e w³osy i zêby. 

1. "Piramida zdrowego ¿ywienia dla dzieci": 

Popatrzcie na piramidê ¿ywieniow±. Zwróæcie uwagê na produkty ¿ywno¶ciowe, które daj± nam najwiêcej zdrowia, poniewa¿ ich zjadanie dostarcza nam najwiêcej witamin. Popatrzcie te¿ na produkty, których nie powinni¶my je¶æ czêsto. Pamiêtajcie, ¿e przed ka¿dym posi³kiem nale¿y starannie UMYÆ RÊCE myd³em, a przed jedzeniem owoców i warzyw nale¿y je dobrze op³ukaæ wod±. * Jak my¶lisz, czy mo¿esz zjadaæ du¿o s³odyczy? *

2. "G³owa ramiona kolana..." - zabawa ruchowa:

Pamiêtajcie najwiêcej miejsca w piramidzie zajmuje AKTYWNO¦Æ FIZYCZNA = RUCH, zatem teraz wstañcie i poæwiczcie "G³owa ramiona kolana..." https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

3. "Posprz±tajcie w swojej buzi" - æwiczenia ortofoniczne:

Rodzic prezentuje sposób, w jaki trzeba ?sprz±tn±æ" w buzi, aby by³o czysto (przesuwanie jêzykiem na ró¿ne strony po policzkach i podniebieniu). Poniewa¿ czysto¶æ jest wa¿na dla zdrowia, trzeba równie¿ sprawdziæ, czy czyste s± zêby (przesuwanie jêzyka po wewnêtrznych i zewnêtrznych czê¶ciach zêbów). Teraz, kiedy ca³a buzia jest czysta, mo¿na zaprezentowaæ piêkny u¶miech (przej¶cie od pozycji ?dzióbka" do ?szerokiego u¶miechu").

4. "Czyste, brudne dziecko" - porównywanie obrazków: 

Popatrzcie na obrazek dziecko czysto ubrane i zadbane, natomiast obok ? dziecko w poplamionym i dziurawym ubraniu, z rozczochranymi w³osami, brudn± buzi± i rêkami. Dzieci ogl±daj± obrazki Porównuj± wygl±d dziecka na obu obrazkach... Okre¶laj±, który widok jest przyjemniejszy i dlaczego? Mówi±, co powinien zrobiæ ch³opiec, aby odmieniæ swój wygl±d...

5. Praca plastyczna:

Narysujcie na talerzu swój zdrowy posi³ek lub wytnijcie z gazetki reklamowej produkty ¿ywno¶ciowe, owoce, warzywa i przyklejcie. 
 

6.* Zadanie dla dzieci 5-letnich: Zabawy z liter± "I", "i".

 

 

Poznamy literê (to co piszemy) i g³oskê (to co s³yszymy) ?i" oraz ?I". Rodzic wypowiada ró¿ne s³owa (m.in. indyk, irys, igloo, iskry, ig³a, internet). Prosi, aby dziecko klasnê³o, kiedy us³yszy s³owo rozpoczynaj±ce siê na g³oskê ?i". Czy znasz jakie¶ imiona na g³oskê "I"? (Ida, Ilona, Iga, Inga, Ignacy) Pokoloruj kartê z liter± wype³nion± obrazkami, których nazwy rozpoczynaj± siê od litery [i].

 

 
Zajêcia dla dzieci m³odszych
 

JAK DBAÆ O ZDROWIE?

Kochani w tym tygodniu rozmawiamy o zdrowiu. Dzisiaj porozmawiamy o tym, co robiæ by zdrowym byæ i w jaki sposób dbaæ o nasze zdrowie.

Na pocz±tek wys³uchajcie wiersza ?Nasze zdrowie? B. Lewandowskiej.


Doktor rybka niech nam powie
Jak nale¿y dbaæ o zdrowie!
Kto chce prosty byæ jak trzcina,
Gimnastyk± dzieñ zaczyna!
Ca³e cia³o myje co dzieñ
Pod prysznicem, w czystej wodzie.
Wie, ¿e zêby bia³e czyste
Lubi± szczotkê i dentystê!
Pije mleko, wie, ¿e zdrowo
Chrupaæ marchew na surowo.
Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zas³ania usta.
Chcesz, to zobacz, jak je¶æ jab³ka
Na obrazku bez zarazków.
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy byæ jak ryba.

Mam nadziejê, ¿e uwa¿nie s³uchali¶cie, spróbujcie   odpowiedzieæ na pytania:

  •  Co to znaczy byæ zdrowym?
  • Co nale¿y robiæ, aby byæ zdrowym?
  • Jak Wy dbacie o swoje zdrowie?
  • Jakie przybory pomagaj± zachowaæ czysto¶æ?

 

Brawo dla Was. Piêknie s³uchali¶cie wiersza.

Czy wiecie, co trzeba jeszcze robiæ, by byæ zdrowym? Oczywi¶cie, du¿o siê ruszaæ i zdrowo od¿ywiaæ.

 Tak, kiedy   ruszamy siê, czy   uprawiamy sport   to wzmacniamy nasze    miê¶nie i nasze serduszko (a serce te¿ jest miê¶niem), serce pracuje wówczas wydajniej, jest w lepszej kondycji.    Kiedy    bêdziemy prawid³owo siê od¿ywiaæ zachowamy zdrowie.  Poniewa¿ serce pracuje nieustannie wykonuj±c wa¿ne zadanie, to musi byæ zdrowe, a ka¿dy musi zadbaæ o jego dobr± kondycjê.

Je¶li przekonamy siê do zdrowych nawyków i bêdziemy stosowaæ je w ¿yciu, to nasze serduszko, które jest wa¿nym organem w naszym organizmie, bêdzie w dobrej kondycji, a my bêdziemy silni i zdrowi.

 

Moje serduszko ? zabawa badawcza: s³uchanie bicia serca i pulsu; doskonalenie umiejêtno¶ci orientacji w schemacie w³asnego cia³a.

Zabawa w parach (rodzic -dziecko) gdzie jedna osoba s³ucha bicia serca drugiej oraz indywidualnie- ka¿de dziecko przyk³ada rêkê i sprawdza bicie w³asnego serca i pulsu. Badanie przeprowadzamy w stanie spoczynku, a nastêpnie po wykonaniu kilku podskoków, pajacyków, aby dzieci zauwa¿y³y ró¿nicê w tempie uderzeñ przed ? i po aktywno¶ci fizycznej.

 

Pos³uchali¶my, jak bij± nasze serduszka to teraz czas na porann± gimnastykê. Kochane dzieciaki czy znacie ¦wie¿aki?  Poæwiczmy razem z nimi.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 

Poæwiczyli¶my, potañczyli¶my to teraz odpocznijmy po tych wygibasach i spróbujmy rozwi±zaæ zagadki

1) Wszyscy mamy s³odkie minki, bo zjadamy...........................(witaminki)

2) Masz gor±czkê? Na co czekasz? Pora by Ciê zbada³.................(lekarz)

3) Witaminy, witaminy dla ch³opczyka i .................................(dziewczyny)

4) Jedz owoce i jarzyny w nich mieszkaj± ...............................(witaminy)

 5) Przez ca³y rok pij marchewkowy .......................................(sok)

6) Myjê zêby, bo wiem w³a¶nie o tym, kto ich nie myje ten ma.......(k³opoty)

7) Myd³o wszystko umyje, nawet uszy i..................................(szyjê)

8) Kto siê czêsto myje ten d³ugo ........................................(¿yje)

9) My lubimy czy¶ci byæ, wiêc siê trzeba czêsto........................(myæ)

10) Skakaæ, biegaæ, tañczyæ wko³o razem bêdzie nam ...................(weso³o)

 

 

Kochani a teraz zadanie dla ?bystrych oczek" - u³ó¿cie puzzle

 

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/218697-ruch-to-zdrowie/2x2

 

Na zakoñczenie dzisiejszych zajêæ poæwiczymy nasze r±czki.

Pokolorujcie ilustracje, które przedstawiaj± czynno¶ci dobre dla zdrowia.